Barry Callebaut groeide opnieuw in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar 2018/19, zij het niet zo sterk als twaalf maanden geleden. De omzettoename met 1,7 procent tot 1,88 miljard Zwitserse frank (1,65 miljard euro) oogt misschien niet spectaculair, maar komt bovenop een groei van 8 procent in het voorgaande jaar. Van een afkoelende wereldeconomie heeft het bedrijf voorlopig dus weinig last.
De toekomst
Barry Callebaut kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Het bedrijf komt met vooruitzichten voor de periode tot 2022: een volumegroei van 4 à 6 procent, en een groei van de bedrijfswinst die, uitgedrukt in lokale munten, nog boven die volumegroei zal liggen. Verdere details kunnen we op 16 april tijdens een beleggersdag verwachten.
Rooskleurig vooruitzicht
Het bedrijf rondde onlangs ook de overname van het Britse Burton’s Biscuit af en is daarmee verzekerd van extra productiecapaciteit in het Verenigd Koninkrijk én van een langetermijncontract voor de levering van 12.000 ton chocolade per jaar. Verdere uitbestedingsovereenkomsten werden overeengekomen in Indonesië en Rusland.
Amerikanen zorgen vooral voor deze groei
Het zijn vooral de Amerikaanse chocoladesmullers die Barry Callebaut aan groei helpen. In de regio ‘Americas’ groeiden de verkochte volumes met 8 procent, terwijl ze in de Europese zone (EMEA) stabiliseerden. Azië groeide met 3,8 procent, maar die regio weegt minder zwaar door in de eindcijfers.