De supermarkt is de plaaggeest van de voedingsspeciaalzaak

Supermarkten storten zich meer en meer op delicatessen en daardoor verliezen voedingsspeciaalzaken een groot deel van de omzet. Dit blijkt uit een onderzoek van PanelWizard/ABN AMRO. In dit uitgebreide onderzoek komen nog meer dingen naar voren. De supermarkt is de plaaggeest van de voedingsspeciaalzaak. Omdat supermarkten steeds meer inzetten op vers en beleving, raakten speciaalzaken een deel van hun onderscheidend vermogen en dus hun verkoopvolumes kwijt. Bovendien was de consument in de crisisjaren meer prijsbewust. De verkoopvolumes van voedingsspeciaalzaken zitten nog altijd ruim 29% onder het précrisisniveau. Supermarkten zitten daar al 9,5% boven.

Bestaansrecht in winkelgebieden

Toch is er hoop voor de voedingsspeciaalzaken. Hun bestaansrecht is evident. Maar liefst 79% van de consumenten vindt dat een voedingsspeciaalzaak een winkelgebied aantrekkelijker maakt, blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Nu winkelgebieden met elkaar concurreren in de strijd om de consument, is dit een zeer interessant gegeven waar gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers in een winkelgebied rekening mee kunnen houden. Het is dan echter wel van groot belang dat speciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten.

Complete onderzoek

Het complete onderzoek van PanelWizard/ABN AMRO kun je hier (klik) teruglezen of via deze link (klik) als pdf-document downloaden. Ook kun je via de website (klik) van BNR Nieuwsradio een interessant interview terugluisteren over bovenstaande items.



LAAT EEN REACTIE ACHTER

Inloggen via:




Please enter your comment!
Please enter your name here