“Veranderende trend door jonge generatie”

Op de website van het Algemeen Dagblad lezen we dat de slagroomtaarten en soezen van de banketbakker zijn vervangen door luxere en verfijndere producten zoals de mille-feuille, macarons en éclairs. Tenminste dit beweert foodwatcher Anneke Ammerlaan. Deze culinair journalist en kookboekenschrijver was betrokken bij de opzet van AllerHande, het huisblad van Albert Heijn, en het huismagazine van supermarktketen C1000. Ook is ze hoofdredacteur van Smaakmakend, het tijdschrift over biologisch eten.

Supermarkten

Volgens Anneke Ammerlaan vindt je in de grote steeds meer patisseries die exclusieve producten verkopen. “Supermarkten verkopen nu de slagroomtaarten en soezen en er is een nieuw soort bakkers of patisserieën opgekomen”, zegt Ammerlaan. Volgens Kelly Koopmans, eigenaresse van patisserie Delicious Sweetness in Den Haag wordt in de echte patisserie alles vanaf de basis zelf gemaakt.

Kleine kanttekening van ons: Zijn er ook niet genoeg banketbakkers die dit ook gewoon doen?


Veranderende trend – Werkende millennial 

De trend die we al jaren in Frankrijk zien is nu komen overwaaien naar Nederland. “In Frankrijk is op elke hoek van de straat een patisserie of banketbakker’’, aldus Koopmans. Ook zijn Nederlanders volgens haar steeds bewuster met eten bezig. Men kiest een product uit dat echt wordt gewaardeerd. Volgens haar komt dit door de huidige generatie jongeren die steeds vaker buiten de deur eet en niet meer alleen gebak eten bij speciale gelegenheden.

Ook Frank Janssen van het Nederlands Bakkerij Centrum ziet deze nieuwe trend. Volgens hem zijn consumenten daarnaast ook steeds meer op zoek naar transparantie. We weten heel goed dat banket niet altijd even gezond is, maar volgens hem is men wel steeds meer opzoek naar eerlijke producten, waarin bijvoorbeeld volle melk en echte boter wordt gebruikt. Uit cijfers van de FSIN FoodShopper Monitor 2019, een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag, dat onlangs verscheen blijkt ook dat de jonge generatie, de werkende millennials graag vaak en buiten de deur uit.

Toename winkels

Daarnaast blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel dat het aanbod aan bakkerijwinkels/patissiers – die hun eigen brood en banketbakkersproducten maken – in grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam is toegenomen. De winkels waar dit niet gebeurt, zijn afgenomen. Volgens Martijn Verkerk van de Nederlandse Brood- En Banketbakkers Ondernemers Vereniging zijn de nieuwe ondernemers die nu vaak een patisserie beginnen, vaak mensen die een carrièreswitch hebben gemaakt.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Inloggen via:




Please enter your comment!
Please enter your name here